Sunday, March 20, 2011

amar ma'ruf nahi mungkar


عَنْ اَبِى سَعِيدِ الْخُدْرِي قَالَ سَمِعْتُ                                                      
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ                                                  
مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرهُ بِيَدِهِ                                                       
فَاِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَاِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ                                                  
فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ اَضْعَفُ الاِيمَ                                                                 

 
Daripada Abu Said al Khudri r.a. katanya :
Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda :
"Sesiapa dikalangan kamu yang melihat kemungkaran
maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya
sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia menegah
...
dengan lidahnya, sekiranya dia tidak mampu
maka dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman
"
 
Hadis sahih riwayat Muslim
Bismillah Arrahman Arrahiim...
Apa khabar sahabat2 sekalian...kali ni aku nak share  pasal hadith yg aku tulis kt atas ni.. berkenaan "AMAR MA'RUF NAHI MUNGKAR" Seperti yg kita ketahui, zaman sekarang ni manusia dah semakin bebas,bebas maksud aku darisegi melakukan kemungkaran, di mana2 sahaja aku tegok sekarang ni ada kemungkaran tak kira jenis apa kemungkaran tersebut, kt sini aku cuma nak meluahkan keterkilanan aku saja, nak mengajar atau nak menegur maklumlah, diri ni masih banyak khilafnya. Apa yang aku post ni pun cuma sekadar perkongsian bersama....macam yg dikatakan oleh rasulullah dalam hadith di atas, kalau kita melhat kemungkaran tapi tidak menegah dengan kudrat bahkan hanya mampu menegah dengan hati sahaja adalah selemah-lemah iman di hati.. kalau kita kaji semula, ramai ke yg mampu atau berminat untuk nak menegar perkara2 sebegini,,aku sure memg xramai kan...jadi, pada aku biarlah terpalit sedikit iman di hati berbanding tiada langsung...biarlah menegur dengan iman di hati mudah-mudahan doa kita di terima Yang Maha Mendengar dan Maha Pemurah..insyaallah....
WALLAHU A'LAM...
P/S : "Jadi sahabat2 sekalian, lepas ni jom kita pakat ramai2 bentuk jemaah pencegah kemungkaran" 

No comments:

Post a Comment