Sunday, March 20, 2011

kufur nikmat - akibatnya??

Bismilah Arrahman Arrahiim...

Apa khabar sahabat sekalian...kali ni aku nak kongsikan sedikit sebanyak ilmu yang tak seberapa ni,, mungkin ramai yang dah tahu tapi sharing is caring kan...haha,., dunia sekarang ni kalau kita tengok ramai yang kufur nikmat, manusia2 yg xtahu nak hargai pemberian Allah,,( senang cakap pinjaman dari Allah)...dah ada rezeki yang melimpah ruah,tetap tak tahu bersyukur, riak dan takbur sedangkan itu semua hanya 'pinjaman' dari Allah sementara sahaja...hehe,,minta maf kalau ada yang tersinggung tapi ini hakikat yang perlu kita ambil iktibar...betul kan...kalau sesama kita tak memperingati satu sama lain punah ranah lah kehidupan kita...ok,,berbalik kepada tajuk asal, Kufur Nikmat - Akibatnya? 

Kufur ni'mat ini adalah istilah dalam perbahasan ilmu Kalam yg membawa maksud seorang yg tidak bersyukur atau menyalahgunakan nikmat Tuhan yg tidak terhitung banyaknya itu bukan pada jalan keta'atan kepada-Nya.
Antara Dalil: "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami tambah nikmatnya kepadamu, dan jika kamu kufur (nikmat), maka sesungguhnya azab Ku sangat pedih." terjemah AQ14 :7

Ilmu Kalam turut menyenaraikan beberapa jenis kufur yg lain, antaranya kufur ingkar, kufur juhud, kufur nifaq, kufur inad, dll.


Manakala ulum Fiqh melihat kekufuran dari sudut untuk meletakkan hukum amali ke atasnya, maka dari pengklasan ilmu fiqh, orang kafir dipecahkan kpd kafir harbi, kitabi, mu'ahid, musta'min dan riddah. (alMausu'ah alFiqhiyah, PT Ikhtiyar baru, Jakarta,1996 )


Kufur nikmat ini ditulis dan disyarah dengan detail dalam Kitab Tasawwuf yg amat tinggi nilainya karya lmam alHafeedz Ibn Qayyim alJawzea,' Madaarij asSaalikin'. Kufur nikmat ini adalah fenomena yg lumrah bagi setiap orang Islam yg lalai dgn nikmat dunia. Ibn Qayyim memetik ayat Allah. "Katakanlah, Dia-lah yg menciptakan kamu, menjadikan kamu pendengaran, penglihatan, serta hati. Akan tetapi, sangat sedikit dari kamu yg bersyukur." alMulk:23


"sesungguhnya manusia itu sangat zalim lagi mengingkari (kufur nikmat)" Ibrahim :34

alMarhum asySyaheed Sayyid Qutb dalam tafsirnya Fi Dzilal, Juz4 / 2107menghuraikan fenomena kufur nikmat ini pada ayat," jika kamu menghitung nikmat Allah, maka tiada engkau dapat menghitungnya." maksudnya nikmat itu lebih besar dan lebih banyak dari kemampuan manusia menghitungnya.

2. Dari sudut fiqh, kufur nikmat ini tidak mengeluarkan seseorang muslim dari agamanya. Tapi dari sudut tasawwuf, ia suatu yg amat berat, lihat saja ayat yg kita paparkan di atas (AQ14 :7). Sayyid Qutb dengan olahan bahasanya ketika metafsir ayat alMulk: 23pada ayat," akan tetapi amat sedikit kamu yg bersyukur." Sayyid Qutb menulis," apabila Allah mendedahkan fenomena berleluasanya kufur nikmat ini, bahawa sedikit sekali dari hamba-Nya yg bersyukur, maka ia suatu fenomena yg amat memalukan dan menyedihkan sedangkan di segenap sudut dalam alQur'an, manusia sentiasa diperingatkan tentang nikmat mensyukuri dan menta'ati Allah dan ancaman bagi yg kufur dan derhaka kepada-Nya. Manusia juga diperingatkan bahawa walaupun dia bersyukur, kesyukurannya masih tidak setimpal dengan anugrah nikmat yg tidak terhitung atasnya. Maka rumusan: kufur nikmat ini suatu fenomena hati dan dalaman manusia, maka ia memerlukan rawatan kejiwaan dan inilah Ulum Tasawuf. Fiqh tidak dapat menangkap dan menghukum pesalah kufur nikmat sebab ia suatu jenis kufur yg bersifat fiqh albatin. Wallahu a'alam.

No comments:

Post a Comment